‘Wat kom je hier halen?’ Het is een veel gestelde vraag bij aanvang van een training. Een vraag die paniek oproept bij menig deelnemer; wat wilde je in vredesnaam ook al weer bereiken? Bedenk je op zo’n moment in alle haast maar een klein persoonlijk trainingsdoeletje?
Als ondernemer heb je veel te kiezen, te beslissen en te doen. Een scala aan zaken waar je aan moet denken en waarover je kunt beslissen: verzekeringen, fiscale en juridische activiteiten, ziektepreventie, pensioen, noem maar op. Laat je het erop aan komen of denk je überhaupt niet of nauwelijks na over dit soort zaken? Allemaal vragen die op je afkomen bij het ondernemen en waarvan verwacht wordt dat jij als ondernemer, manager en leidinggevende de antwoorden hebt.
Vind jij het lastig om doelen te stellen? Ben je bang om een doel niet te halen en daar vervolgens op afgerekend te worden? Voelt kiezen als verliezen? Of kun je gewoon geen doelen stellen, omdat je breed geïnteresseerd bent? Doe je het of doe je het niet?
Het is beter om doelen te stellen die je niet haalt (en de doelen halverwege bijstellen), dan doelloos ronddwalen. Want wanneer je ronddwaalt ís er geen ‘halverwege’. Leiderschap en regie nemen impliceert bewuste keuzes maken en deze niet voor je uit schuiven. Oftewel: de confrontatie aangaan!
Zo is het ook met bedrijfsdoelen stellen. Het is niet klaar met een missie en een visie. Nee, doelen moeten geformuleerd worden. Waar wil je staan met je bedrijf eind 2016 en wat betekent dat voor de korte termijn? Weet jij dat en weten je medewerkers dat? Doelen moet je gezamenlijk afstemmen, en dat geldt ook voor de middelen die je inzet om je doelen te bereiken. Doe je dat niet, dan kan het maar zo zijn dat je medewerkers er heel andere doelen op na houden of hele andere strategieën hanteren om die doelen te bereiken.
Neem bijvoorbeeld de medewerker die heel goed weet dat klantgerichtheid een doel is. Hij geeft gul korting bij iedere aankoop. Dat is zeker klantgericht, alleen korting geven is niet de strategie van het bedrijf. Wanneer je medewerkers dit niet weten, hoe denk je dat je je doel gaat bereiken? Het is dus essentieel om je gehele bedrijf te betrekken bij je doel en strategie.
Je business draait om doelen, strategieën en acties. Formuleer deze maar eens op één A4’tje. Dat dwingt je om zaken scherp te stellen en te kiezen. Het zorgt ervoor dat het plan in één oogopslag duidelijk is. Een krachtig middel voor iedereen om de focus te houden.
Goed leiderschap is het stellen van doelen. Bij ondernemen en leidinggeven draait het om keuzes maken. Een goede keuze sterkt je geloofwaardigheid, je geluk en je gezondheid. Aan jou de keus: doe je het of doe je het niet?