HEB JIJ DE TIJD, OF HEEFT DE TIJD JOU? (2)

Doelen stellen met je bedrijf.
Maar moet je dan niet nóg harder werken?

Je komt om in je werk, maar de stapel op je bureau wil maar niet slinken. Je bent gejaagd, geïrriteerd, je reageert je af op je medewerkers. Je runt je bedrijf door te reageren op dat wat op je af komt, zonder eigenlijk te weten waar je naar toe wilt. Je laat je leiden door de waan van de dag. Tegelijkertijd merk je dat belangrijke zaken blijven liggen, simpelweg omdat niemand ze oppakt.  Je loopt achter de feiten aan en hebt geen grip op dat wat zo belangrijk is: op een plezierige manier bouwen aan je bedrijf, met vertrouwen in de toekomst, samen met jouw medewerkers. Het ontbreekt je aan een plan, aan het stellen van doelen. Maar: moet je dan niet nóg harder werken?

Het antwoord is nee. Tenminste: niet op de middellange en langere termijn. Natuurlijk: doelen stellen klinkt als veel werk, ingewikkeld en tijdrovend. En in het begin gaan de kosten inderdaad voor de baten uit, maar dat verdien je dubbel en dwars terug: in tijd en in kwaliteit!

Begin maar eens met het stellen van een doel voor de korte termijn. Bedenk wat je over twee maanden bereikt wilt hebben en/of anders wilt doen. Doe dit zo concreet mogelijk. Neem iets waar je zelf invloed op hebt.

Je vindt bijvoorbeeld dat je te vaak gestoord wordt met vragen van medewerkers. Dit wil je veranderen. Je stelt als doel dat je medewerkers niet meer met alle vragen bij jou komen. Ze moeten zelfstandiger werken, zelf op onderzoek uitgaan en met elkaar kennis delen. Je wilt dat het aantal vragen na twee maanden met de helft is afgenomen. Je winst is dat je na die twee maanden voor de helft minder gestoord wordt.  De tijd die vrij komt kun je benutten voor  belangrijke dingen. Bijvoorbeeld voor het stellen van nieuwe doelen om je bedrijfsvoering te versterken.

Dus nee, je gaat niet nóg harder werken, je gaat doelgericht werken met een plan. Met als resultaat dat je rendement omhoog gaat en je jouw grip op de bedrijfsvoering vergroot.

Maar dan blijft de vraag: hoe doe je dat dan? In dit geval stimuleer je de medewerkers om na te denken, informatie op te zoeken, bij elkaar te rade te gaan en pas in het laatste geval bij jou aan te kloppen. Door op deze manier stelling  te nemen en dit te communiceren, zullen je medewerkers dit ook oppakken. Jouw taak is faciliteren:  zorg ervoor dat de medewerkers over de duidelijke informatie beschikken die belangrijk is om hun werk te doen. Instrueer ze waar nodig. Prettig voor de medewerker – prettig voor jou!

Door plannen te maken, doelen helder en concreet te formuleren, ben je bewust bezig om je onderneming, je team, je medewerkers beter te maken.  Je kunt weer sturing geven aan je bedrijf! En je laat  je niet meer leiden door de waan van de dag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *